A raktározás során nemcsak az a fontos, hogy az áruk fizikailag elférjenek és nyomon követhetők legyenek, hanem az is, hogy milyen sorrendben mozgatjuk őket. Az erre vonatkozó elvek segítenek abban, hogy a készletkezelés hatékony, költségtakarékos és szabályszerű legyen. Három gyakran említett betűszó a FIFO, LIFO és FEFO – de mit is jelentenek ezek, és mikor melyiket érdemes alkalmazni?
FIFO – First In, First Out (Elsőként be, elsőként ki)
A FIFO elv lényege, hogy a raktárba legkorábban beérkezett termékek hagyják el elsőként a raktárt. Ez az elv a lejárati idővel rendelkező termékek esetében (pl. élelmiszerek, gyógyszerek) különösen fontos, de bármilyen forgóeszköznél célszerű lehet alkalmazni, hogy elkerüljük a készlet elavulását.
Mikor érdemes alkalmazni?
- Élelmiszeripar
- Gyógyszeripar
- Műszaki cikkek, ahol technológiai avulás előfordulhat
- Általános kereskedelem

LIFO – Last In, First Out (Utolsóként be, elsőként ki)
A LIFO logika azt jelenti, hogy a legutoljára bevételezett áruk kerülnek ki először a raktárból. Bár ez kevésbé elterjedt módszer, néhány speciális esetben mégis indokolt lehet, például ha az áruk gyorsan romlanak a tárolás során, vagy a termékek formájuk, állaguk miatt nehezen mozgathatók.
Mikor alkalmazható?
- Olyan raktáraknál, ahol a fizikai elrendezés ezt indokolja (pl. raklapos toronyban tárolás)
- Egyes nyersanyagoknál, ahol a friss anyagok jobban kezelhetők
- Építőanyag-iparban bizonyos esetekben
Fontos: A LIFO nem kedvez a minőségmegőrzésnek és az átláthatóságnak, emiatt ritkábban használt, különösen modern raktárirányítási rendszerek esetén.

FEFO – First Expired, First Out (Először lejáró, először ki)
A FEFO módszer a FIFO továbbfejlesztett változata: nem a bevételezés időpontja a döntő, hanem a lejárati idő. Az a termék kerül ki először a raktárból, amelynek a lejárati ideje legközelebb van.
Kinek ajánlott?
- Olyan vállalatoknak, ahol lejárati idő kulcsfontosságú tényező (élelmiszer, kozmetika, gyógyszer)
- Szavatossági idővel rendelkező termékek forgalmazása esetén
- Minőségbiztosítási és jogszabályi megfelelés biztosítására

Automatizálva az igazi
A fenti elveket legegyszerűbben és legpontosabban WMS rendszerrel lehet követni. Egy jól beállított raktárirányítási rendszer nemcsak nyomon követi a lejáratokat és a bevételezési időket, de segít a dolgozóknak a helyes komissiózásban is – ezáltal csökkenti a hibázási lehetőséget és a selejtezési költségeket.